Problemslangen

Lav en problemanalyse af det emne, I har valgt.

Udfyld skemaet ud fra den læste problemtekst.

Formålet er at kortlægge vigtig viden, for at skabe overblik over problemet eller problemerne i jeres emne.



Brain Break

Et "Brain break" er en kort pause fra den aktivitet, man sidder med. Formålet er at give hjernen en kort pause og dermed få ny energi til at arbejde. Brain breaks er med andre ord en måde at hjælpe hjernen med at få bedre mulighed for at præstere godt. Vores hjerne har nemlig ligesom vores muskler brug for pauser for at yde på bedst mulig vis. Brain breaks er et super godt redskab til at flytte fokus fra en aktivitet til en anden, og dermed benytte andre områder af hjernen. Kort sagt skal du skifte fokus, for at øge fokus.

Forskellige mennesker finder på forskellige ideer, fordi de tænker forskelligt.

Når vi arbejder sammen om at finde løsninger, bidrager hver især med forskellige perspektiver, og tilsammen kan de bedste løsninger opstå.

For at nå frem til de bedste løsninger, er det dog vigtigt, at vi tør udfordre hinandens ideer og justere på ideen, til den når sit bedste potentiale.

Lidt senere får I brug for at beslutte ting sammen, og her er det vigtigt, at I kan indgå kompromiser med hinanden, så jeres ide er en ide, som alle har været med til.
Og nogle gange kan det også være ret svært at tænke kreativt på kommando.

Denne Brain break kan hjælpe til kreativ start, at tænke ud af boksen og at samarbejde.

Sådan gør I:

  • Find et blankt stykke papir for hver deltager I er i gruppen, og sid med papiret foran jer.

  • Fra nu af må der ikke tales sammen.

  • I får nu 25 sekunder til at tegne noget på papiret, det kan være hvad som helst.
    Kan du ikke finde på noget, kan du lukke øjnene og blot lave streger, uden at det behøver at være noget specifikt.


  • Efter 25 sekunder gives papiret videre til personen til venstre.

  • I får nu 25 sekunder til at fortsætte med at tegne videre på jeres makkers tegning.

  • Forsæt sådan i ca. 3 minutter.


Brain storm

Nu er det tid til at brain storme. Brain storm er en kreativitetsøvelse, der kan hjælpe med at finde på ideer. Det er vigtigt, at brain stormen udføres i et kreativt miljø, hvor det er helt forbudt at gøre grin af andres ideer, og alle ideer er velkomne. Kritik af idéer kvæler nemlig den kreative proces.

Sådan gør I:

  • Hav problemslangen fremme, og gennemgå den kort.
  • Lav et post it, og skriv jeres emne på (vandflasker, værktøj eller tøj).

  • Lav derefter et post it med teksten: "dårlig ide", "besværlig ide", "sjov ide", "god ide" på hver sin post it, og placer dem med god afstand til hinanden. Kategorierne kan I tænke i, når I skal finde på ideer. De kan minde jer om, at ideer gerne må være skøre.

  • Når I får en ide: skriv den på et post it. Jo flere, jo bedre. Alle ideer er velkomne.

  • Udfyld noget til alle kategorier.

I klassen kan I evt. holde konkurrence om, hvem der har flest ideer på tid.


Evaluer ideerne

Gennemgå jeres ideer og tal om, hvilke ideer I bedst kan lide. Vælg mere end en.

Tal om ideerne ved at sætte flere ord på ideen, og kom med forslag til, hvordan løsningerne kan forbedres.

Vurder jeres ideer ud for affaldshierarkiet, og tal om løsningen kan være på de bredere trin.

Tal frem til den løsning I synes er den bedste, og som I vil gå videre med.


Brain break

Vi bruger vores hjerne, når vi tænker. Når vi er kreative, bruger vi mange områder i vores hjerne.

Hvis vi skal koncentrere os i længere tid, rammer vi ofte et punkt, hvor vi ikke tænker lige så godt mere.

Koordinationsøvelser kan forbedre din hjerne til at tænke. Når du skal koordinere dine bevægelser, og særligt med nye krydsbevægelser med både højre og venstre side af kroppen, aktiveres noget i hjernen, der hedder hjernebjælken. Den gør, at din hjerne kan overføre information hurtigere fra den ene hjernehalvdel til den anden. Hjernebjæl­ken har indflydelse på din indlæring, hukommelse og motivation.

Den aktivitet I skal til nu, handler om samarbejde med jeres kroppes bevægelser. I aktiviteten skal I have fokus på jeres koordination, og dermed hjernebjælken, men også fokus på at arbejde godt sammen.

Sådan gør I:

  • Inddel jer i mindre grupper af ca. 6-8 elever

  • Stil jer i en rundkreds i gruppen

  • Hver gruppe får en bold, en ærtepose eller en sammenrullet sok

  • Bolden, ærteposen eller sokken sendes nu på tværs af rundkredsen i en tilfældig rækkefølge uden at kaste til den man står lige ved siden af. Alle skal røre bolden, men kun én gang, så vender bolden tilbage til den person, som begyndte

  • Forsæt med at kaste bolden i det etablerede mønster

  • Når hver gruppe er klar, modtages en bold, der skal sendes med uret til sidemanden rundt i cirklen, mens mønsteret med første bold stadig fortsætter

  • Hvis gruppen har styr på de to bolde, modtages endnu en bold, der sendes mod urets retning rundt i cirklen

  • Udfordre jer selv ved at øge tempoet

  • Det kan være meget svært!

(husk I er et hold, der skal arbejde sammen!)


Udfyld idepapiret

Svar på idepapiret i gruppen.

Det kan være, at jeres ide udvikler sig undervejs - det gør ikke spor.
Det betyder blot, at jeres løsning bliver endnu bedre.