Mock Up

En mockup er en model eller skitse af et færdigt produkt, der kan bruges til præsentation og evaluering.

Formålet med en mockup, er at vurdere jeres ide, før I bruger tid på en mere endelig udgave.

Tegn på papir, eller udklip af karton en skitse af jeres produkt eller koncept.

Gå i 2 grupper sammen, og fortæl om jeres ide til en anden gruppe.
Brug idepapiret til at præsentere produktet.

Som feedback gruppe skal I give feedback på:

  • Ville I benytte jer af ideen?

  • Har I ideer til, hvordan den kan forbedres?

  • Kan ideen gøres mere bæredygtig?

Gå bagefter tilbage i de enkelte grupper, og tal om I bør tilrette ideen.

Udfyld idepapiret igen, hvis jeres løsning har ændret sig.

billede

Prototyping

Lav en prototype af jeres ide.

En prototype er heller ikke en fuldt færdig og ført ud i livet-udgave af jeres løsning.

Klargør også en præsentation af jeres færdige ide. Lav gerne visuelle modeller af fakta, der kan understøtte jeres præsentation.

Snart skal I afholde en fremvisning af jeres gode løsninger.

Her ses fire eksempler på, hvordan man kan lave en prototype:

Pap (brug fx affald)

Foto: Steve Glaveski

Papir

Foto: amymaeroberts

Legetøj

Foto: www.thnk.org

Digitalt

Foto: codingpirates

Foto: Steve Glaveski

Foto: amymaeroberts

Foto: www.thnk.org

Foto: codingpirates


Brain Break

Grundtanken ved mindfulness er, at skabe bevidst nærvær i det vi foretager os og handler med andre ord om evnen til at være i nuet.

Hjerneforskning har vist, at mindfulness aktiverer de to områder i hjernen: Hippocampus, og det område, der forbinder pandelappen med det limbiske system. Det limbiske system er der, hvor følelserne er.

Mindfulness kan dermed skabe balance mellem tankerne og følelserne.
Denne balance er vigtig for den sociale adfærd, evnen til medfølelse, og påvirker fokus, evnen til beslutningstagen, evnen til at håndtere forandringer og usikkerheder og kan øge selvindsigten.

Det kan godt være lidt ubehageligt, at skulle stille sig op og præsentere noget, man selv har lavet. Derfor kan det være godt at finde ro og styrke i sig selv først.

Sådan gør I:

  • Sid på din stol og læg dig godt til rette med din overkrop ind over bordet, eller læg dig på gulvet, hvis det føles mere behageligt.

  • Luk øjnene og lyt til lyden af det, der bliver læst op.

Fremvisning

Afhold en fremvisning, hvor jeres ideer præsenteres.

Det kan være for jeres egen klasse, andre klasser på skolen, eller I kan invitere deltagere udefra til at komme.

I kan præsentere for hinanden i klassen én gruppe ad gangen.

I kan også fx præsentere på samme tid med en rokade, hvor jeres gruppe deles op i 2 dele.

Opstil jeres prototype, modeller, jeres mockup og jeres procesark: problemslangen og idepapiret.

Den ene del præsenterer jeres ide for de andre grupper, og del 2 rokerer rundt til de andre præsentationer imens.

Derefter byttes så alle gruppers del 2 præsenterer, og del 1 går rundt og lytter.

Som den, der præsenterer, kan I komme ind på:

- Hvordan jeres ide virker som løsning på jeres emne (brug idepapiret)

- Hvorfor I valgte denne løsning

- Hvilke andre løsninger I overvejede

- Fortæl om, hvordan løsningen er blevet forbedret af jeres brain storm, til det den er nu?

Spørg gerne ind som tilskuer til en præsentation.

billede

Evaluering

Individuelt:

  • Udfyld skemaet

I gruppen:

  • Tal sammen om I har haft samme oplevelse af gruppearbejdet
    - hvis ikke, hvad og hvorfor kan det være?

I plenum:

  • Del en pointe med klassen