Problemslangen

Udfyld problemslangen ud fra det emne I har valgt.

Hjælp hinanden med at finde svarene i teksten I har læst.

I kan bruge læseteknikken: skimme.

Når man skimmer, behøver man ikke at læse hele teksten forfra. Man læser bare dele af teksten. Formålet er at finde det vigtigste indhold, når man søger en bestemt oplysning. Du kan fx skimme efter et bestemt ord.

Når du skimmer, glider øjnene hurtigt ned over siderne, til du finder et interessant sted i teksten, som du kan læse mere grundigt.


Brain Break

Et "Brain break" er en kort pause fra den aktivitet, man sidder med. Formålet er at give hjernen en kort pause og dermed få ny energi til at arbejde. Brain breaks er med andre ord en måde at hjælpe hjernen med at få bedre mulighed for at præstere godt. Vores hjerne har nemlig ligesom vores muskler brug for pauser for at yde på bedst mulig vis. Brain breaks er et super godt redskab til at flytte fokus fra en aktivitet til en anden, og dermed benytte andre områder af hjernen. Kort sagt skal du skifte fokus, for at øge fokus.

Forskellige mennesker finder på forskellige ideer, fordi de tænker forskelligt.

Når vi arbejder sammen om at finde løsninger, bidrager vi hver især med forskellige tanker, og tilsammen kan de bedste løsninger opstå.

Synes man, at man har en god ide, kan det være svært, hvis andre ændrer på den, så det ikke bliver, som man selv havde tænkt det. Men det er okay at udfordre hinandens ideer og justere på ideen, fordi I arbejder sammen.

Lidt senere får I brug for at beslutte ting sammen, og her er det vigtigt, at I kan blive enige, og at jeres ide er en ide, som alle har været med til at udforme.

Denne Brain break kan hjælpe til kreativ opstart - at tænke ud af boksen og at samarbejde.

Sådan gør I:

  • Find et blankt stykke papir for hver deltager I er i gruppen, og sid med papiret foran jer.

  • Fra nu af må der ikke tales sammen.

  • I får nu 30 sekunder til at tegne noget på papiret - det kan være hvad som helst.
    Kan du ikke finde på noget, kan du lukke øjnene og blot lave streger, uden at det behøver at være noget.


  • Efter 30 sekunder gives papiret videre til personen til venstre.

  • I får nu 30 sekunder til at fortsætte med at tegne videre på jeres makkers tegning.

  • Forsæt sådan i ca. 5 minutter.


Brainstorm

Nu er det tid til at brainstorme. Brainstorm er en kreativitetsøvelse, der kan hjælpe med at finde på ideer. Det er vigtigt, at brainstormen udføres i et kreativt miljø, hvor det er helt forbudt at gøre grin af andres ideer, og alle ideer er velkomne. Kritik af idéer, kvæler nemlig den kreative proces.

Sådan gør I:

  • Hav problemslangen fremme, og gennemgå den kort.

  • Lav en post-it og skriv jeres emne på (vandflasker, værktøj eller tøj).

  • Lav derefter en post-it med teksten: "dårlig ide", "besværlig ide", "sjov ide", "god ide" på hver sin post-it, og placer dem med god afstand til hinanden. Kategorierne kan I tænke i, når I skal finde på ideer. De kan minde jer om, at ideer gerne må være skøre.

  • Når I får en ide: skriv den på en post-it. Jo flere, jo bedre, og alle ideer er velkomne.

  • Udfyld noget til alle kategorier.

I klassen kan I evt. holde konkurrence om, hvem der har flest ideer på tid.

Er det svært at finde på noget?

Her er nogle ideer, I kan tænke videre på:

Vandflaske:

  • Opfind en måde at huske at tage sin egen vandflaske med sig

  • Opfind en optimeret vandflaske, så den er nemmere at have med i tasken eller bæltet

Værktøj:

  • Opfind en måde at deles om værktøj, fx med dine naboer, eller nogen du ikke kender i forvejen
  • Opfind et firma, der udlejer værktøj

Tøj:

  • Lav en kampagne, der sætter fokus på, hvor sejt det er at købe genbrugstøj

  • Lav en guide til, hvordan man kan genanvende tøj til nye ting, fx sy hullerne i ødelagt tøj, eller sy tøj af gammelt sengetøj

Evaluer ideerne

Gennemgå jeres ideer og tal om, hvilke ideer, I bedst kan lide. Vælg mere end en.

Tal om ideerne ved at sætte flere ord på ideen, og kom med forslag til, hvordan løsningerne kan forbedres.

Vurder jeres ideer ud fra affaldshierarkiet, og tal om løsningen kan være på de bredere trin.

Tal frem til den løsning, som I synes er den bedste, og som I vil gå videre med.


Brain break

Vi bruger vores hjerne, når vi tænker. Når vi er kreative, bruger vi mange områder i vores hjerne.

Hvis vi skal koncentrere os i længere tid, rammer vi ofte et punkt, hvor vi ikke tænker lige så godt mere.

Koordinationsøvelser kan forbedre din hjerne til at tænke. Når du skal koordinere dine bevægelser, og særligt med nye krydsbevægelser, med både højre og venstre side af kroppen, aktiveres noget i hjernen, der hedder hjernebjælken. Den gør, at din hjerne kan overføre information hurtigere fra den ene hjernehalvdel til den anden. Hjernebjæl­ken har indflydelse på din indlæring, hukommelse og motivation.

Den aktivitet I skal til nu, handler om samarbejde med jeres kroppes bevægelser. I aktiviteten skal I have fokus på jeres koordination, og dermed hjernebjælken, men også fokus på at arbejde godt sammen.

Sådan gør I:

  • Inddel jer i mindre grupper af ca. 6-8 elever

  • Stil jer i en rundkreds i gruppen

  • Hver gruppe får en bold, en ærtepose eller en sammenrullet sok

  • Bolden, ærteposen eller sokken sendes nu på tværs af rundkredsen i en tilfældig rækkefølge, uden at kaste til den man står lige ved siden af. Alle skal røre bolden, men kun én gang, så vender bolden tilbage til den person, som begyndte

  • Forsæt med at kaste bolden i det etablerede mønster

  • Når hver gruppe er klar, modtages en bold, der skal sendes med uret til sidemanden rundt i cirklen, mens mønsteret med første bold stadig fortsætter

  • Hvis gruppen har styr på de to bolde, modtages endnu en bold, der sendes mod urets retning rundt i cirklen

  • Udfordre jer selv ved at øge tempoet

  • Det kan være meget svært!

(husk I er et hold, der skal arbejde sammen!)


Udfyld idepapiret

Svar på idepapiret i gruppen.

Det kan være, at jeres ide udvikler sig undervejs - det gør ikke spor.
Det betyder blot, at jeres løsning bliver endnu bedre.