Skitse

En skitse er en tegning af jeres ide.

Tegn på papir, eller udklip af karton en skitse af jeres produkt.

Gå sammen i 2 grupper og fortæl om jeres ide til den anden gruppe.

Brug også idepapiret når I fortæller om jeres produkt.

Som feedback gruppe skal I give feedback på:

  • Ville I benytte jer af ideen?

  • Har I ideer til, hvordan den kan forbedres?

  • Kan ideen gøres mere bæredygtig?

Gå bagefter tilbage i de enkelte grupper, og tal om I bør tilrette ideen.

Udfyld idepapiret igen, hvis jeres løsning har ændret sig.

billede

Fremstilling

Lav en model af jeres ide.

Modellen behøver ikke være en helt færdig udgave af jeres løsning.

Men lav nu en præsentation af jeres færdige ide.

Snart skal I afholde en fremvisning af jeres gode løsninger.

Her ses tre eksempler på, hvordan man kan lave en prototype:

Pap (brug fx affald)

Foto: Steve Glaveski

Foto: Steve Glaveski

Papir

Foto: amymaeroberts

Foto: amymaeroberts

Legetøj

Foto: www.thnk.org

Foto: www.thnk.org


Brain Break

Mindfulness handler om at kunne være afslappet.

Det kan godt være lidt ubehageligt at skulle stille sig op og præsentere noget, og derfor kan det være godt at finde ro og styrke i sig selv først.

Den her øvelse kan hjælpe med at slappe af og gøre jer klar til at præsentere jeres ide.

Sådan gør I:

  • Sid på din stol, og læg dig godt til rette med din overkrop ind over bordet, eller læg dig på gulvet, hvis det føles mere behageligt.

  • Luk øjnene, og lyt til lyden af din lærer læse op.

Fremvisning

Afhold en fremvisning, hvor jeres ideer præsenteres.

Det kan være for jeres egen klasse, andre klasser på skolen, eller I kan invitere deltagere udefra til at komme.

I kan præsentere for hinanden i klassen, en gruppe ad gangen

Som dem, der præsenterer, kan I komme ind på:

- Hvordan jeres ide virker som løsning på jeres emne (brug idepapiret)

- Hvorfor I valgte denne løsning

- Hvilke andre løsninger I overvejede

- Fortæl om, hvordan jeres løsningen er blevet forbedret fra jeres brainstorm til det, den er nu?

Spørg gerne ind som tilskuer til en præsentation.

billede

Evaluering

Individuelt:

  • Udfyld skemaet

I gruppen:

  • Tal sammen om I har haft samme oplevelse af gruppearbejdet
    - hvis ikke, hvad og hvorfor kan det være?

Med klassen:

  • Del en pointe med klassen