Introduktion

Til forløb for gymnasier (og efterskoler)


I forløbet finder du på siden ’Om affald’ explainer-videoer under titlen ’Klimaklog på 2 minutter’, hvor eleverne kan blive klogere på Affaldspyramiden, cirkulær økonomi, plastik, affald og engangsemballage. Under hver video er der spørgsmål, som I kan diskutere i klassen eller i mindre grupper.

På siden 'Indsamling' findes information om selve Affaldsindsamlingen, og du vil kunne finde svar på de fleste generelle spørgsmål til indsamlingen. Her finder du også et dokument, som eleverne kan bruge til at optælle, hvor mange forskellige typer affald, de samler ind i løbet af indsamlingen.

De sidste tre knapper henviser til sider, der indeholder et forløb, som dine elever kan gennemgå for at blive klogere på affald og forebygge affald. Forløbet indeholder aktiviteter, der vil sætte elevernes kreativitet på prøve, samt øvelser, der kan fremme deres samarbejdsevner. Under ’Problem’ og ’Proces’ står øvelserne udførligt beskrevet, og al materiale du skal bruge, finder du også her. Aktiviteterne drejer sig om problematikker om vandflasker, værktøj og tøj.

Fremstillingen er den sidste del af forløbet, men I kan altid fortsætte med at arbejde med tematikker omkring affald. I finder også et ark til evaluering af forløbet, som eleverne kan udfylde for at reflektere over forløbet og deres egen indsats.

I forløbet arbejdes med følgende principper:

Innovation

"Ifølge Lov om de gymnasiale uddannelser skal undervisningen på alle ungdomsuddannelser udvikle elevernes kreative og innovative evner. Der skal arbejdes målrettet med at udvikle elevernes evne til at anvende faglig viden og faglige metoder til at undersøge og løse konkrete problemer. Dette skal ske både særskilt i fagene, men også i de faglige samspil." (emu.dk)

Aktuelle problemstillinger/problembaseret læring

Det at beskæftige sig med aktuelle problemer som didaktisk princip i undervisningen er bl.a., ifølge dannelsespædagog Wolfgang Klafki, en mulighed for at fremme en række vigtige evner hos de studerende bl.a. medbestemmelse og evnen til solidaritet (Læs mere her).

"Indarbejdelsen af samfundsrelevante problemstillinger i gymnasiet kan med stor fordel formes i retning af deltagerstyring af det faglige indhold for på den måde at øge elevernes engagement og gøre de naturvidenskabelige fag nærværende og meningsfulde for eleverne." (emu.dk)

Samarbejde/ kollaboration

I gymnasiet arbejdes der meget ofte sammen i grupper. Men det at arbejde sammen på en kollaborativ måde er en svær kompetence at opnå og kræver træning. Ved kollaboration handler det om, at gruppen arbejder sammen med gensidig afhængighed. Ved kooperation, kan arbejdsopgaver uddelegeres, så længe opgaven løses (Læs mere her). Samarbejde er ikke blot almen dannelse, men også et mere og mere relevant "skill" at have med sig ind i videre uddannelse og arbejdsliv. Læs mere her: videnomlaesning.dk eller info.21skills.dk
Forløbet anvender metoder som Brain breaks og mindfulness til at understøtte arbejdet med det gode kollaborative samarbejde.

Læs forskningsrapport om mindfulness her
Læs og få mere inspiration til at anvende brain breaks i din undervisning her

Vi håber, at I kan bruge forløbet konstruktivt, og at I får nogle lærerige dage om affald i klassen.

God fornøjelse!