Lokalafdelingernes Affaldsindsamling

Vi har her samlet viden, gode råd og vigtige datoer til din næste Affaldsindsamling.

Danmarks Naturfredningsforening har siden 2006 afholdt den årlige affaldsindsamling. I 2023 blev der slået deltagerrekord hvor 225.000 danskere bidrog i kampen om et affaldsfrit Danmark.


Tusind tak for jeres store og vigtige indsats. Mange gode kræfter og en utrættelig indsats, gør helt sikkert Affaldsindsamlingen til noget helt særligt.

Affald smidt i naturen er trist. Det ødelægger vores naturoplevelser, er skadeligt for miljøet og indeholder værdifulde ressourcer, vi kunne have brugt igen.


Det sætter vi igen fokus på med AFFALDSINDSAMLINGEN 2024, som løber at stablen fra den 8. - 14. april (uge 15).

Du kan nu oprette din Affaldsindsamling på DN-hjemmesiden samme sted, hvor I plejer at oprette ture:

Et par vigtige datoer

  • Hvornår er der deadline for at oprette sin Affaldsindsamling?

      Vi har deadline for oprettelse af indsamlinger den 18. marts.

  • Hvornår bliver der sendt sække ud?

      Vi starter med at sende sække fra uge 7 og sender frem til afvikling af Affaldsindsamlingen.

  • Hvornår afholdes Affaldsindsamlingen?

      Affaldsindsamlingen 2024 løber af stablen i uge 15, fra den 8.-14. april.

  • Hvornår er der deadline for registrering af affaldet?

      Den 22. april er der deadline for registrering af sit affald.

Hvordan afholder I en Affaldsindsamling?

  • Før indsamlingen

    1. Hvor ønsker du at holde din Affaldsindsamling og hvem vil du gerne have med?

    2. Opret din Affaldsindsamling.

    3. Synliggør din Affaldsindsamling. Opret en begivenhed på Facebook, læg et opslag op på dine sociale kanaler, tag fat i din lokale avis, hæng plakater op i supermarkeder og andre steder, send en mail ud i dit netværk osv. Du finder forskelligt inspirationsmateriale til formålet på https://www.affaldsindsamlingen.dk/opret-indsamling/

    4. Du modtager en deltagerpakke med affaldssække mm. til det antal deltagere du har skrevet ind.

    5. Kontakt evt. kommunen og hør om de vil afhente jeres affald.
  • Selve indsamlingen

    1. Du er vært ved indsamlingen. Mød op - hav evt. med et bord med, hvor du lægger sække op, stiller kaffe, mm.

    2. Hold evt. konkurrencer (mest affald, det mærkeligste affald, affald inden for kategorier, osv.)

    3. Du bestemmer selv, hvor I samler ind, om I deler jer op, og hvor lang tid I bruger

  • Efter indsamlingen

    1. Få deltagerne til at registrér deres affald (eller du kan gøre det for alle). Der findes en QR-kode på sækkene.

    2. Hvis kommunen ikke kommer, så aflevér jeres affald på genbrugsstationen

    3. Tak for i dag.

Samarbejde med jeres kommune omkring Affaldsindsamlingen

Mange har allerede gode samarbejder med jeres respektive kommune omkring affaldsudfordringerne. Efter Affaldsindsamlingen i marts, svarede næsten 65% af jer via vores spørgeskema, at I gerne ville udvide samarbejdet med jeres kommune vedrørende affaldshåndtering.

Ved den sidste Affaldsindsamling igangsatte vi en kommuneliste, som du kan se her:

Formålet er, at deltagere i Affaldsindsamlingen, har en oversigt over, hvor de kan komme af med deres affald efter indsamlingerne.

Det er af stor betydning for vores mange indsamlere, at de har en kontakt hos deres kommune ift. håndtering af det indsamlede affald. Det vil derfor være af stor betydning, hvis I kan sende jeres kontakt hos kommunen, som I taler affald med. Send den til mig på cju@dn.dk.



Synliggør din indsamling – og mobiliser lokalbefolkningen

Der er ikke noget ved at lægge tid og kræfter i at stable et godt arrangement på benene, hvis ingen ved, at det findes. Her er en række tips til, hvordan I får fortalt lokalsamfundet om jeres arrangement i ugerne op til Affaldsindsamlingen.

  • Netværk

      I har alle et stort lokalt netværk. Tak fat i dem i kender og spørg om det ikke er noget for dem, at oprette en Affaldsindsamling, så er I allerede godt i gang.

  • Facebook opslag

      Det er oplagt at reklamere og invitere til Affaldsindsamlingen på jeres lokale Facebook-side. Du kan invitere til jeres egen indsamling, hvis I holder en. Hvis I ikke gør, kan du invitere mere generelt til at deltage. Herunder er to forskellige forslag. Brug forslagene som de er eller som skabelon eller inspiration.

      Tip #1: Slut opslaget af med et spørgsmål, så folk har noget at kommentere på – det giver opslaget noget opmærksomhed. Et spørgsmål kan fx være ”Skal du samle affald i år?” eller ”Hvem skal du samle affald med?”

      Tip #2: Når opslaget er slået op på jeres Facebook-side, så spørg endelig de andre fra din afdeling eller venner og familie, om de ikke har lyst til at ”synes godt om” eller dele opslaget på deres profiler – på den måde kan opslaget få en kickstart og komme bredere ud.

  • Facebook begivenhed

      Når du har oprettet jeres indsamling i DNs turmodul, kan du overveje, om du også vil oprette indsamlingen som en begivenhed på jeres afdelings Facebook-side.

      Men hvorfor oprette arrangementet to steder? Ved også at oprette indsamlingen som begivenhed skaber I mere synlighed og måske flere deltagere. Facebook-begivenheder har den fordel, at folk kan klikke ”Deltager” eller ”Interesseret” direkte på begivenheden, og når de gør det, deles begivenheden også med andre. Vi kan også ”booste” begivenheden med lidt kroner fra sekretariatet, så den kommer længere ud.


      Opret en begivenhed

      For at oprette begivenheden på Facebook, skal du være administrator eller redaktør på jeres afdelings lokale Facebook-side. Inde på jeres side finder og klikker du på knappen Begivenheder og herefter Opret begivenhed og så skal du ellers blot følge instrukserne. Når du bliver bedt om at lave en beskrivelse af begivenheden, kan du tage udgangspunkt i den tekst, du i forvejen har lavet til turmodulet – det er de samme informationer, der er relevante.

      Tip: Hvis der er nogle tilmeldingsinformationer mv. på jeres begivenhed på turmodulet, som du ikke ønsker skal fremgå direkte på Facebook-begivenheden, så lav gerne et link til begivenheden på turmodulet i teksten på Facebook-begivenheden. På den måde kan folk opdage jeres indsamling på Facebook og blive ledt ind på turmodulet.

  • Pressemeddelelse

      For jer der holder jeres egen indsamling, er det en god idé at sende en pressemeddelelse til de lokale medier. Presseomtale af jeres kommende indsamling giver både synlighed til sagen, jeres arbejde og mobiliserer gæster til indsamlingen – og samtidig fungerer meddelelsen som en invitation til pressen, der i nogle tilfælde gerne vil med på dagen for at dække Affaldsindsamlingen. Vi har lagt en skabelon på en pressemeddelelse ind her: affaldsindsamlingen.dk/opret-indsamling.

  • Send til pressen

      Send din pressemeddelelse til den lokale avis på mail – mailadresser findes på deres hjemmeside. Send meget gerne et billede med til avisen, så de hurtigt har hvad de skal bruge til en artikel – Du kan frit benytte billeder på affaldsindsamlingen.dk/om/.

  • Instagram billeder

      Hvis din afdeling (eller du selv) er på Instagram, er det også oplagt at bruge den kanal til at invitere på affaldsindsamling. På Instagram er der gode muligheder for at fange yngre målgrupper – fx unge eller børnefamilier.

      På Instagram kan man både lave almindelige opslag og ”story”-opslag – Du finder materiale til dit opslag under grafiske materialer. Hvis du lægger en story op, så lav også gerne et link til affaldsindsamlingen.dk. Hvis du laver et almindeligt opslag, så husk også gerne at skrive hashtagget #affaldsindsamlingen. Spørg naturligvis gerne om hjælp til de forskellige muligheder, hvis du er i tvivl om, hvordan du gør – og hvis du ønsker billederne sendt som filer, så sig også blot til.

  • Nyhedsbrev

      Det er alfa og omega at sende en invitation ud i jeres nyhedsbrev, hvor jeres trofaste følgere følger med. Også her er der forslag til jer, der selv afholder en indsamling og til jer, der ikke gør.

      Brug forslagene, som de er – eller som skabelon eller inspiration. Billeder til nyhedsbrevet kan evt. hentes på affaldsindsamlingen.dk/om.

      Tip #1: Det er en god idé at lave et ”solo-nyhedsbrev”, der kun handler om Affaldsindsamlingen. Det gør ikke noget, at der kun er én historie/tema i et nyhedsbrev – det skaber til gengæld fokus.

  • Plakat

      Der er ikke noget bedre end en god gammeldags plakat, der kan reklamere for jeres indsamling. Plakaten kan hænges op på den lokale opslagstavle, i brugsen mv.

      Plakaten skal downloades og printes ud. Den er forsynet med skrivefelter, hvor du kan skrive detaljer om jeres indsamling. Du finder årets plakat på affaldsindsamlingen.dk/opret-indsamling.

Grafiske materialer til din Affaldsindsamling

Vi har udarbejdet materialer, så vi sikrer en ensartethed i det vi kommunikere ud om Affaldsindsamlingen.

Du kan downloade

  • Logo (nyt ift. 2023)
  • Billeder der frit kan benyttes. Kreditter gerne vores fotograf Ditte Valente.
  • Email signatur, som I kan benytte på alle jeres mails frem til og med Affaldsindsamlingen
  • Plakat
  • Opslag til sociale medier
  • Skabelon til pressemeddelelse
  • Diplom

Materialerne finder du på henholdsvis:


Hvad gør andre lokalafdelinger?

Vi har samlet et par historier fra nogle af lokalafdelingerne. Nedenfor kan I læse hvordan Gentofte, Hillerød og Vejen afdelingerne holder Affaldsindsamlingen. Har du andre gode råd, så send dem endelig – jo flere gode råd jo bedre 😊

  • Affaldsindsamlingen i DN Hillerød: Godt samarbejde er vejen frem

      I Hillerød Kommune er det den lokale DN-afdeling, som sender en fælles henvendelse fra DN og Hillerød Forsyning ud til lokalråd, spejdertropper, vandrerlaug, idrætsklubber (sportsgrene, som medfører færden i naturen) m.fl. og opfordrer til oprettelse af affaldsindsamling.

      Vi skriver, at man selvfølgelig kan samle affald på alle tider af året, men hvis man tilmelder sig inden fristen, vil man få tilsendt materiale fra Danmarks Naturfredningsforening, Hillerød Forsyning vil stå for afhentning af det indsamlede affald, og kommunen vil gøre det muligt at låne affaldshapsere og gule veste.

      Tilbagemeldingerne viser hvert år, at denne servicering er meget populær. Herudover bliver affaldsindsamlingen annonceret i lokalaviserne, idet Hillerød Forsyning bringer annonce med opfordring til deltagelse, og vi i DN sender pressemeddelelser, og på både kommunens og DN Hillerøds hjemmeside og facebookside reklameres for indsamlingen. I DN Hillerød synes vi, at vi har et fint samarbejde med både kommunen og Hillerød Forsyning om den årlige affaldsindsamling.

      For yderligere oplysninger: Vera Søchting fra DN Hillerød: vera.soechting@gmail.com

  • DN Gentofte og Gentofte Kommune er sammen om affaldsindsamlinger

      DN Gentofte og Gentofte Kommune har en lang tradition for at samarbejde om affaldsindsamlinger. Det gælder både før, under og efter arrangementet. Årligt afholdes to større affaldsindsamlinger i Gentofte. DN’s nationale affaldsindsamling i foråret og World Cleanup Day i efteråret.

      DN Gentofte og Gentofte Kommune inviterer også andre foreninger, renovatører, biblioteker og lystbådehavne med i samarbejdet. Samarbejdet med flere foreninger er af stor værdi, da affaldsindsamlingerne på den måde får et større volumen i forhold til antal indsamlingssteder og markedsføring af arrangementet gennem foreningernes netværk.

      Kommunens renovatør stiller gerne op til affaldsindsamlingerne med en skraldebil. Det er en stor hjælp, når affaldet skal bortskaffes. Skraldebilen er også en attraktion, der er med til at hverve deltagere, da mange børn og voksne synes, at det er spændende at se en skraldebil og møde en skraldemand.

      Udover de to større affaldsindsamlinger er det også muligt for børnehaver, skoler, virksomheder, foreninger, spejdere og borgere at låne udstyr af kommunen til affaldsindsamlinger året rundt. I forbindelse med affaldsindsamlinger kan børnehaver og skoler bruge læringsmaterialet ”Affaldshelte på tur” og låne en trækvogn til at sortere affaldet i.

      For yderligere oplysninger:

      Lea Gram Jacobi fra DN Gentofte: gentofte@dn.dk

      Hanne Hjetting, Affald og Genbrug i Gentofte: renovation@gentofte.dk

  • Affaldsindsamlingen i DN Vejen: God tilslutning til Affaldsindsamlingen

      Selvom der har været affaldsindsamling for skoler ugen inden, har vi en god tilslutning til dagen med affaldsindsamling, hvor der inden er lavet følgende:

      I december måned henvender vi os til Vejen kommune – hvem er kontaktperson til affaldsindsamlingen?

      1. Jeg henvender mig til personen, hvor vi aftaler nærmere.
      2. Kommunen betaler for annoncen i Ugeavisen.

      Efterfølgende henvender jeg til Charlotte Juul fra DN med en tekst, som jeg sender til lokalråd og foreninger, hvor der oplyses om – tilmelding – annoncering – affaldssække – afhentning/aflevering af affaldet – efter indsamlingen, at de kan låne gule veste og gribetænger, som jeg afleverer og henter igen – må gerne indsamle en anden dag, og at jeg naturligvis står til rådighed osv.

      I DN Vejen har vi delt Affaldsindsamlingen mellem os. Ingeborg Jønsson har Brørup, Holsted, Rødding og Vejen og Kaj Lassen sørger for resten.

      Sker henvendelsen om tilmelding til os – opretter vi tilmeldingen, så de modtager deltagerpakken m.m.

      Affaldsindsamlingen bliver nævnt på hjemmesiden, Facebook, nyhedsbrev og plakat, som sendes til bibliotekerne i kommunen + annoncen i Ugeavisen.

      For yderligere oplysninger: Kaj Lassen fra DN Vejen: post@kajlassen.dk

  • DN Lemvig får flere end 1500 personer til at deltage i Affaldsindsamlingen

      I Lemvig er det den lokale DN-afdeling, som sender informationsmails ud til skoler og dagtilbud. Brevet kan du læse her. Derudover sendes en mail til alle sogne- og borgerforeninger i kommunen. Brevet kan du læse her.

      Vi har også et samarbejde med Lokalavisen, som sponserer og indrykker en storannonce med samtlige indsamlinger i kommunen. Annoncen kan du se her.

      Hvis du har brug for inspiration til en tidsplan, kan du se hvordan vi arbejder med den i Lemvig:

      1. Tilsagn fra Lemvigegnens Landboforening og Mediehuset Lemvig samt underforstået Lemvig Kommune (Vej- og Park afd.) samt Event- og Handelsstandschefen m.fl.
      2. Udsendelse af første e-brev til alle kommunens sogne-, beboer- og borgerforeninger uge 3.
      3. Udsendelse af breve til børneinstitutionerne og skolerne med opfordring til at melde sig til indsamlingen i uge 15. Underskrevet opfordring fra dir. for Teknik- og Miljøforvaltningen.
      4. Udsendelse af tilmeldingsskemaer m.m. til sogne-, beboer- og borgerforeningerne. Uge 9.
      5. Udsendelse af e-breve og ”snail-mails” til grundejerforeningerne, foreninger m. egne jordarealer m.fl. Uge 9.
      6. Sidste frist for tilmelding til DN Lemvig d. 18. marts aht. annonceudarbejdelse og indrykning.
      7. Annoncer i Lokalavisen onsdag den 3.april og onsdag den 10. april og + evt. omtaler i Folkebladet Lemvig
      8. Annonceteksttilbagemelding incl. korrektur til Lokalavisen senest fredag d. 22. marts.
      9. Sogne-, beboer- og borgerforeningerne kan afhente skilte hos Vej- og Parkafdelingen til opsætning ved landsbyens centrale veje fra mandag d. 21. marts
      10. Udbringning af ovennævnte skilte til de foreninger som ønsker det i uge 14.


      For yderligere oplysninger: John Clausen fra DN Lemvig på mob. 30 11 25 16 eller clausenlemvig@gmail.com



Affaldsindsamlingen 2024: Årets fortælling

Herunder finder du den samlede fortælling for årets Affaldsindsamling, samt nogle kernebudskaber, som kan benyttes i jeres forskellige materialer.

Kæmp for et Danmark fri for affald

Danmarks Naturfredningsforening har siden 2006 afholdt en årlig affaldsindsamling. I 2023 blev der slået rekord ift. deltagerantallet. 225.000 danskere deltog i kampen om et affaldsfrit Danmark.
Affaldsindsamlingens formål er, at vi sammen skal fjerne affald fra naturen til gavn for vores natur og miljø og fremadrettet ændre vores adfærd, så affald generelt minimeres og ikke ender i naturen.

I 2024 har Affaldsindsamlingen et særligt fokus på nikotinposer og cirkulær økonomi, herunder engangsemballage.

En enkelt lille nikotinpose indeholder nok giftigt nikotin til, at det kan dræbe en lille kat, en lille hundehvalp eller andre små dyr, der sluger posen. Og sammen med cigaretskod er nikotinposer den type affald, som flest danskere er irriterede over flyder i naturen. I vores årlige Epinion-undersøgelse fra 2023 *) nævner hele 70%, at det er blandt de former for affald, de finder mest af, der hvor de færdes.

Ud over at rydde op i naturen er formålet med Affaldsindsamlingen også at gøre opmærksom på, at vi i Danmark generelt producerer alt for meget affald. Danmark er blandt de lande i EU, der laver mest affald per indbygger, og det skyldes blandt andet vores ’brug og smid væk’-kultur. I Epinion-undersøgelsen fra 2023 *) svarer 88%, at engangsemballage er blandt det affald, de finder allermest af.

Vi drømmer om at afholde en affaldsindsamling, hvor vi må lede forgæves efter affald i naturen og byerne, fordi produkterne bliver genbrugt og indgår i et cirkulært kredsløb og dermed ikke bliver til affald i første omgang – til glæde for vores natur, miljø og klima.

Deltag i Affaldsindsamlingen og hjælp os med at gøre opmærksom på problemet – og på de løsninger, vi må og skal i gang med for at komme affaldsproblemet til livs.

Kernebudskaber:

  • Med Affaldsindsamlingen fjerner vi affaldet fra naturen, og vi har taget et vigtigt første skridt til et renere Danmark. Vi har sikret, at affaldet ikke ender i maverne på vores vilde dyr eller blæser ud i havet og ender med at bidrage til plastiksuppe og forurener vores miljø, f.eks. når affald nedbrydes til mikroplast.

  • Alle kan være med til at gøre en forskel og befri naturen og byerne for affald til Affaldsindsamlingen. Invitér dine venner og familie, og få en hyggelig dag sammen, mens I gør en grøn forskel.

  • Danmarks Naturfredningsforening arbejder for, at Danmark senest i 2050 slet ikke har noget affald. Alle produkter skal produceres så godt, at de aldrig ryger i skraldespanden, men genbruges, genanvendes og repareres.
  • Affald er et stort problem for både klima og natur. Knap halvdelen af den CO2, vi på verdensplan udleder, stammer fra vores produktion og forbrug. Derfor haster det med skabe et bæredygtigt samfund, hvor alle produkter indgår i et cirkulært kredsløb.
  • Nikotinposer, der bliver smidt i naturen, er farlige for dyr og skidt for miljøet. Dyr kan forveksle poserne med mad og dø af nikotinforgiftning. Problemet frygtes at blive mere udbredt, da forbruget af nikotinposer vokser, og det samme gør svineriet med de små poser.

Årets tema

Den store fortælling / baggrundshistorie
Cirkulær økonomi, klima, ressourcespild, adfærdsændring osv.
Et område som mange af vores tidligere deltagere bringer i spil, når vi spørger om deres motivation for at deltage i AI. I særdeleshed skoler.

Den nære fortælling
Nikotinposer. Affaldstypen der skader vores natur og dyr. Og et stykke affald, som mange nævner som problematisk i vores Epinion undersøgelse.

Hvad kan man selv gøre for at nedbringe sit engangsemballage

Vi har samlet et par gode råd, til hvad vi selv kan gøre for at nedbringe engangsemballage.

Et par gode råd til, hvad vi selv kan gøre for at nedbringe engangsemballage

  • Efterspørgse emballage, som bruges igen og igen, fx. når I handler ind online
  • Tag termokopper med på turen, hvis I skal have en kop kaffe, te eller måske varm kakao i løbet af dagen
  • Tag drikkedunke med til jeres vand
  • Handl i løsmarkeder eller i den lokale gårdbutik, når det er muligt
  • Køb genbrug, når det er muligt
  • Brug et genbrugsnet når du handler

Få flere fode råd til bæredygtige produkter på Affaldsindsamlingen.dk

Vi håber, I har lyst til at være med til, at kæmpe for et Danmark fri for affald.

Har du spørgsmål, er du meget velkomne til at skrive til os på affald@dn.dk.

Vi glæder os til igen at byde jer velkommen til årets Affaldsindsamling 2024 😊


Yderligere spørgsmål

Vi har også samlet mange af de spørgsmål vi får i løbet af tiden op til Affaldsindsamlingen. Du kan læse spørgsmål og svar her: affaldsindsamlingen.dk/om/sporgsmal-og-svar-arrangorer.