Lokalafdelingernes Affaldsindsamling

Vi har her samlet viden, gode råd og vigtige datoer til din næste Affaldsindsamling.

Danmarks Naturfredningsforening har siden 2006 afholdt den årlige affaldsindsamling. I 2024 blev der slået deltagerrekord hvor 240.000 danskere bidrog i kampen om et affaldsfrit Danmark.


Tusind tak for jeres store og vigtige indsats. Mange gode kræfter og en utrættelig indsats, gør helt sikkert Affaldsindsamlingen til noget helt særligt.

Affald smidt i naturen er trist. Det ødelægger vores naturoplevelser, er skadeligt for miljøet og indeholder værdifulde ressourcer, vi kunne have brugt igen.


Det sætter vi igen fokus på med AFFALDSINDSAMLINGEN 2025, som løber at stablen fra den 31. marts - 6. april.

Du kan nu oprette din Affaldsindsamling på DN-hjemmesiden samme sted, hvor I plejer at oprette ture:

Et par vigtige datoer

  • Hvornår er der deadline for at oprette sin Affaldsindsamling?

      Vi har deadline for oprettelse af indsamlinger den d. 17. marts.

  • Hvornår bliver der sendt sække ud?

      Vi starter med at sende sække fra uge 7 og sender frem til afvikling af Affaldsindsamlingen.

  • Hvornår afholdes Affaldsindsamlingen?

      Affaldsindsamlingen 2025 løber af stablen i uge 14, fra den 31. marts til den 6. april.

  • Hvornår er der deadline for registrering af affaldet?

      Den 13. april er der deadline for registrering af sit affald.
      Årets resultat vil blive offentliggjort den 22. eller 23. april.

Hvordan afholder I en Affaldsindsamling?

  • Før indsamlingen

    1. Hvor ønsker du at holde din Affaldsindsamling og hvem vil du gerne have med?

    2. Opret din Affaldsindsamling.

    3. Synliggør din Affaldsindsamling. Opret en begivenhed på Facebook, læg et opslag op på dine sociale kanaler, tag fat i din lokale avis, hæng plakater op i supermarkeder og andre steder, send en mail ud i dit netværk osv. Du finder forskelligt inspirationsmateriale til formålet på affaldsindsamlingen.dk/arrangorer

    4. Du modtager en deltagerpakke med affaldssække mm. til det antal deltagere du har skrevet ind.

    5. Kontakt evt. kommunen og hør om de vil afhente jeres affald.
  • Selve indsamlingen

    1. Du er vært ved indsamlingen. Mød op - hav evt. med et bord med, hvor du lægger sække op, stiller kaffe, mm.

    2. Hold evt. konkurrencer (mest affald, det mærkeligste affald, affald inden for kategorier, osv.)

    3. Du bestemmer selv, hvor I samler ind, om I deler jer op, og hvor lang tid I bruger

  • Efter indsamlingen

    1. Få deltagerne til at registrér deres affald (eller du kan gøre det for alle). Der findes en QR-kode på sækkene.

    2. Hvis kommunen ikke kommer, så aflevér jeres affald på genbrugsstationen

    3. Tak for i dag.

Samarbejde med jeres kommune omkring Affaldsindsamlingen

Mange har allerede gode samarbejder med jeres respektive kommune omkring affaldsudfordringerne. Efter Affaldsindsamlingen i marts, svarede næsten 65% af jer via vores spørgeskema, at I gerne ville udvide samarbejdet med jeres kommune vedrørende affaldshåndtering.



Synliggør din indsamling – og mobiliser lokalbefolkningen

Der er ikke noget ved at lægge tid og kræfter i at stable et godt arrangement på benene, hvis ingen ved, at det findes. Her er en række tips til, hvordan I får fortalt lokalsamfundet om jeres arrangement i ugerne op til Affaldsindsamlingen.

  • Netværk

      I har alle et stort lokalt netværk. Tak fat i dem i kender og spørg om det ikke er noget for dem, at oprette en Affaldsindsamling, så er I allerede godt i gang.

  • Facebook opslag

      Det er oplagt at reklamere og invitere til Affaldsindsamlingen på jeres lokale Facebook-side. Du kan invitere til jeres egen indsamling, hvis I holder en. Hvis I ikke gør, kan du invitere mere generelt til at deltage. Herunder er to forskellige forslag. Brug forslagene som de er eller som skabelon eller inspiration.

      Tip #1: Slut opslaget af med et spørgsmål, så folk har noget at kommentere på – det giver opslaget noget opmærksomhed. Et spørgsmål kan fx være ”Skal du samle affald i år?” eller ”Hvem skal du samle affald med?”

      Tip #2: Når opslaget er slået op på jeres Facebook-side, så spørg endelig de andre fra din afdeling eller venner og familie, om de ikke har lyst til at ”synes godt om” eller dele opslaget på deres profiler – på den måde kan opslaget få en kickstart og komme bredere ud.

  • Facebook begivenhed

      Når du har oprettet jeres indsamling i DNs turmodul, kan du overveje, om du også vil oprette indsamlingen som en begivenhed på jeres afdelings Facebook-side.

      Men hvorfor oprette arrangementet to steder? Ved også at oprette indsamlingen som begivenhed skaber I mere synlighed og måske flere deltagere. Facebook-begivenheder har den fordel, at folk kan klikke ”Deltager” eller ”Interesseret” direkte på begivenheden, og når de gør det, deles begivenheden også med andre. Vi kan også ”booste” begivenheden med lidt kroner fra sekretariatet, så den kommer længere ud.


      Opret en begivenhed

      For at oprette begivenheden på Facebook, skal du være administrator eller redaktør på jeres afdelings lokale Facebook-side. Inde på jeres side finder og klikker du på knappen Begivenheder og herefter Opret begivenhed og så skal du ellers blot følge instrukserne. Når du bliver bedt om at lave en beskrivelse af begivenheden, kan du tage udgangspunkt i den tekst, du i forvejen har lavet til turmodulet – det er de samme informationer, der er relevante.

      Tip: Hvis der er nogle tilmeldingsinformationer mv. på jeres begivenhed på turmodulet, som du ikke ønsker skal fremgå direkte på Facebook-begivenheden, så lav gerne et link til begivenheden på turmodulet i teksten på Facebook-begivenheden. På den måde kan folk opdage jeres indsamling på Facebook og blive ledt ind på turmodulet.

  • Pressemeddelelse

      For jer der holder jeres egen indsamling, er det en god idé at sende en pressemeddelelse til de lokale medier. Presseomtale af jeres kommende indsamling giver både synlighed til sagen, jeres arbejde og mobiliserer gæster til indsamlingen – og samtidig fungerer meddelelsen som en invitation til pressen, der i nogle tilfælde gerne vil med på dagen for at dække Affaldsindsamlingen. Vi har lagt en skabelon på en pressemeddelelse ind her: affaldsindsamlingen.dk/arrangorer/.

  • Send til pressen

      Send din pressemeddelelse til den lokale avis på mail – mailadresser findes på deres hjemmeside. Send meget gerne et billede med til avisen, så de hurtigt har hvad de skal bruge til en artikel – Du kan frit benytte billeder på affaldsindsamlingen.dk/om/.

  • Instagram billeder

      Hvis din afdeling (eller du selv) er på Instagram, er det også oplagt at bruge den kanal til at invitere på affaldsindsamling. På Instagram er der gode muligheder for at fange yngre målgrupper – fx unge eller børnefamilier.

      På Instagram kan man både lave almindelige opslag og ”story”-opslag – Du finder materiale til dit opslag under grafiske materialer. Hvis du lægger en story op, så lav også gerne et link til affaldsindsamlingen.dk. Hvis du laver et almindeligt opslag, så husk også gerne at skrive hashtagget #affaldsindsamlingen. Spørg naturligvis gerne om hjælp til de forskellige muligheder, hvis du er i tvivl om, hvordan du gør – og hvis du ønsker billederne sendt som filer, så sig også blot til.

  • Nyhedsbrev

      Det er alfa og omega at sende en invitation ud i jeres nyhedsbrev, hvor jeres trofaste følgere følger med. Også her er der forslag til jer, der selv afholder en indsamling og til jer, der ikke gør.

      Brug forslagene, som de er – eller som skabelon eller inspiration. Billeder til nyhedsbrevet kan evt. hentes på affaldsindsamlingen.dk/om.

      Tip #1: Det er en god idé at lave et ”solo-nyhedsbrev”, der kun handler om Affaldsindsamlingen. Det gør ikke noget, at der kun er én historie/tema i et nyhedsbrev – det skaber til gengæld fokus.

  • Plakat

      Der er ikke noget bedre end en god gammeldags plakat, der kan reklamere for jeres indsamling. Plakaten kan hænges op på den lokale opslagstavle, i brugsen mv.

      Plakaten skal downloades og printes ud. Den er forsynet med skrivefelter, hvor du kan skrive detaljer om jeres indsamling. Du finder årets plakat på affaldsindsamlingen.dk/arrangorer.

Grafiske materialer til din Affaldsindsamling

Vi har udarbejdet materialer, så vi sikrer en ensartethed i det vi kommunikere ud om Affaldsindsamlingen.

Du kan downloade

  • Logo
  • Billeder der frit kan benyttes. Kreditter gerne vores fotograf Ditte Valente.
  • Email signatur, som I kan benytte på alle jeres mails frem til og med Affaldsindsamlingen
  • Plakat
  • Skabelon til pressemeddelelse
  • Diplom

Materialerne finder du på henholdsvis:


Hvad gør andre lokalafdelinger?

Vi har samlet et par historier fra nogle af lokalafdelingerne. Nedenfor kan I læse hvordan Gentofte, Hillerød og Vejen afdelingerne holder Affaldsindsamlingen. Har du andre gode råd, så send dem endelig – jo flere gode råd jo bedre 😊

  • Affaldsindsamlingen i DN Hillerød: Godt samarbejde er vejen frem

      I Hillerød Kommune er det den lokale DN-afdeling, som sender en fælles henvendelse fra DN og Hillerød Forsyning ud til lokalråd, spejdertropper, vandrerlaug, idrætsklubber (sportsgrene, som medfører færden i naturen) m.fl. og opfordrer til oprettelse af affaldsindsamling.

      Vi skriver, at man selvfølgelig kan samle affald på alle tider af året, men hvis man tilmelder sig inden fristen, vil man få tilsendt materiale fra Danmarks Naturfredningsforening, Hillerød Forsyning vil stå for afhentning af det indsamlede affald, og kommunen vil gøre det muligt at låne affaldshapsere og gule veste.

      Tilbagemeldingerne viser hvert år, at denne servicering er meget populær. Herudover bliver affaldsindsamlingen annonceret i lokalaviserne, idet Hillerød Forsyning bringer annonce med opfordring til deltagelse, og vi i DN sender pressemeddelelser, og på både kommunens og DN Hillerøds hjemmeside og facebookside reklameres for indsamlingen. I DN Hillerød synes vi, at vi har et fint samarbejde med både kommunen og Hillerød Forsyning om den årlige affaldsindsamling.

      For yderligere oplysninger: Vera Søchting fra DN Hillerød: vera.soechting@gmail.com

  • DN Gentofte er gået sammen med Røde Kors i Hellerup om årets Affaldsindsamling

      DN Gentofte er gået sammen med Røde Kors i Hellerup om årets Affaldsindsamling søndag den 6. april med budskabet: Invitation til dobbelt forårsrengøring.

      Ryd op i klædeskabet og i naturen, lyder opfordringen fra Lea Gram Jacobi fra DN Gentofte, der i år har slået pjalterne sammen med Røde Kors’ børnetøjsbutik i Hellerup til den årlige landsdækkende Affaldsindsamling. Sammen opfordrer de alle interesserede borgere til ved samme lejlighed både at få ryddet op i Gentoftes skove, parker, gader og stræder og i børnenes kommoder og klædeskabe. Invitationen lyder på at deltage en af de otte annoncerede mødesteder i Gentofte Kommune.

      - Vi ønsker at skabe et billede af en sund cyklus - genbrug af tøj, mindske produktion og affald af dyrbare ressourcer. Vi glæder os meget over Røde Kors straks var med på ideen og Gentofte Kommune og en hel stribe andre medarrangører også vil være med. Og så glæder vi os bare til en helt fantastisk dag sammen med en masse børn og voksne borgere, hvor vi får styrket forståelsen for genbrug af ressourcer og en ren natur, som Affaldsindsamlingen jo handler om, siger Lea Gram Jacobi fra DN Gentofte.

      Invitationen til den særlige Affaldsindsamling i år giver Gentoftes borgere muligheden for at give en pose af det tøj, familiens yngste (0 – 12 år) er vokset ud af, videre til et godt formål og samtidig gøre en forskel for naturen ved efterfølgende at deltage i en sjov og hyggelig skraldejagt under åben himmel.

      Giv en pose tøj og få en tom skraldesæk
      Man kan møde op ved en af de otte forskellige mødesteder i Gentofte og få udleveret affaldsplukkere og -poser samt aflevere en pose børnetøj til genbrug. Ved flere af mødestederne har familiens yngste tilmed mulighed for at gå på opdagelse i en ægte skraldevogn. Alle kan være med - også uden at aflevere en pose børnetøj.

      Ud over Danmarks Naturfredningsforening og Røde Kors Gentofte, er Kongelig Dansk Yachtklub, Vangede Bibliotek, Dyssegård Bibliotek, Café Cafeen og ikke mindst City Container og Gentofte Kommune også medarrangører af årets affaldsindsamling.

      For mere information, kontakt Lea Gram Jacobi fra DN Gentofte på leagram@live.com

  • Affaldsindsamlingen i DN Vejen: God tilslutning til Affaldsindsamlingen

      Selvom der har været affaldsindsamling for skoler ugen inden, har vi en god tilslutning til dagen med affaldsindsamling, hvor der inden er lavet følgende:

      I december måned henvender vi os til Vejen kommune – hvem er kontaktperson til affaldsindsamlingen?

      1. Jeg henvender mig til personen, hvor vi aftaler nærmere.
      2. Kommunen betaler for annoncen i Ugeavisen.

      Efterfølgende henvender jeg til Charlotte Juul fra DN med en tekst, som jeg sender til lokalråd og foreninger, hvor der oplyses om – tilmelding – annoncering – affaldssække – afhentning/aflevering af affaldet – efter indsamlingen, at de kan låne gule veste og gribetænger, som jeg afleverer og henter igen – må gerne indsamle en anden dag, og at jeg naturligvis står til rådighed osv.

      I DN Vejen har vi delt Affaldsindsamlingen mellem os. Ingeborg Jønsson har Brørup, Holsted, Rødding og Vejen og Kaj Lassen sørger for resten.

      Sker henvendelsen om tilmelding til os – opretter vi tilmeldingen, så de modtager deltagerpakken m.m.

      Affaldsindsamlingen bliver nævnt på hjemmesiden, Facebook, nyhedsbrev og plakat, som sendes til bibliotekerne i kommunen + annoncen i Ugeavisen.

      For yderligere oplysninger: Kaj Lassen fra DN Vejen: post@kajlassen.dk

  • DN Lemvig får flere end 1500 personer til at deltage i Affaldsindsamlingen

      I Lemvig er det den lokale DN-afdeling, som sender informationsmails ud til skoler og dagtilbud. Brevet kan du læse her. Derudover sendes en mail til alle sogne- og borgerforeninger i kommunen. Brevet kan du læse her.

      Vi har også et samarbejde med Lokalavisen, som sponserer og indrykker en storannonce med samtlige indsamlinger i kommunen. Annoncen kan du se her.

      Hvis du har brug for inspiration til en tidsplan, kan du se hvordan vi arbejder med den i Lemvig:

      1. Tilsagn fra Lemvigegnens Landboforening og Mediehuset Lemvig samt underforstået Lemvig Kommune (Vej- og Park afd.) samt Event- og Handelsstandschefen m.fl.
      2. Udsendelse af første e-brev til alle kommunens sogne-, beboer- og borgerforeninger 3 måneder før affaldsindsamlingsugen.
      3. Udsendelse af breve til børneinstitutionerne og skolerne med opfordring til at melde sig til indsamlingen. Underskrevet opfordring fra dir. for Teknik- og Miljøforvaltningen.
      4. Udsendelse af tilmeldingsskemaer m.m. til sogne-, beboer- og borgerforeningerne. Udsendes 6 uger før affaldsindsamlingsugen.
      5. Udsendelse af e-breve og ”snail-mails” til grundejerforeningerne, foreninger m. egne jordarealer m.fl. Udsendes 6 uger før affaldsindsamlingsugen.
      6. Sidste frist for tilmelding til DN Lemvig 3 uger før aht. annonceudarbejdelse og indrykning.
      7. Annonceteksttilbagemelding inkl. korrektur til Lokalavisen senest 14 dage før affaldsindsamlingsugen
      8. Annoncer i Lokalavisen ugen forinden affaldsindsamlingsugen + evt. omtaler i Folkebladet Lemvig
      9. Sogne-, beboer- og borgerforeningerne kan afhente skilte hos Vej- og Parkafdelingen til opsætning ved landsbyens centrale veje tidligst 18 dage før affaldsindsamlingsugens start
      10. Udbringning af ovennævnte skilte til de foreninger som ønsker det udbringes ugen før affaldsindsamlingsugen


      For yderligere oplysninger: John Clausen fra DN Lemvig på mob. 30 11 25 16 eller clausenlemvig@gmail.com



Affaldsindsamlingen 2025: Årets fortælling

Herunder finder du den samlede fortælling for årets Affaldsindsamling, samt nogle kernebudskaber, som kan benyttes i jeres forskellige materialer.

Hjælp naturen – du kan være med til at gøre en forskel

Affald hører ikke hjemme i naturen eller på gaden. Alligevel ender store mængder her – til skade for naturen og miljøet og til gene for os alle. Derfor arrangerer Danmarks Naturfredningsforening hvert år den landsdækkende Affaldsindsamling, hvor skoler, dagtilbud, foreninger, virksomheder og privatpersoner går sammen om at rydde op i hele landet.

Siden 2006 har Affaldsindsamlingen reddet naturen og de danske byer fra tusindvis af tons affald. Under indsamlingen finder vi alt fra cigaretskod og plastikemballage til byggeaffald og nye affaldstyper som mundbind og nikotinposer. Hvert år sætter vi fokus på specifikke affaldstyper, så vi kan holde øje med, hvad der bliver smidt.

Affaldsindsamlingen handler ikke kun om at fjerne skrald. Den skal også skabe holdningsændringer og gøre Danmark mere bæredygtigt. Vi drømmer om en fremtid, hvor Affaldsindsamlingen bliver overflødig, fordi produkter genbruges og aldrig ender i naturen.

Hjælp os med at gøre drømmen til virkelighed. Deltag i Affaldsindsamlingen, og vær med til at skubbe Danmark i en grønnere retning.

Budskaber:

  • Hjælp naturen. Sammen kan vi gøre en forskel

  • Affald er et stort problem i Danmark og skader vores byer og natur. Men du kan være med til at gøre en forskel for vores natur

  • Lad os passe på naturen sammen

Årets tema: Engangsemballage og e-cigaretter

Årets tema: Engangsemballage og e-cigaretter

Ud over engangsemballage, som vi har haft fokus på tidligere, da det er den type affald vi finder allermest af derude, har vi i år også fokus på E-cigaretter, som er en ny type affald


I forbindelse med årets indsamling vil vi gerne undersøge, om vi i Danmark har et problem med henkastede vapes, puff bars og andre former for e-cigaretter, og hvor udbredt det i så fald af. Derfor vil vi gerne opfordre alle deltagere af Affaldsindsamlingen om at angive, om I under indsamlingen er stødt på nogen former for e-cigaretter, og i så fald hvor mange.

E-cigaretter skal sorteres som farligt affald

Fordi en e-cigaret er et sammensat produkt, der indeholder både kemiske forbindelser og elektronik, skal en e-cigaret sorteres og bortskaffes som farligt affald. E-cigaretten kan indleveres på bl.a. din genbrugsstation som farligt affald.

Hvordan ser de ud?




Hvad kan man selv gøre for at nedbringe sit engangsemballage

Vi har samlet et par gode råd, til hvad vi selv kan gøre for at nedbringe engangsemballage.

Et par gode råd til, hvad vi selv kan gøre for at nedbringe engangsemballage

  • Efterspørgse emballage, som bruges igen og igen, fx. når I handler ind online
  • Tag termokopper med på turen, hvis I skal have en kop kaffe, te eller måske varm kakao i løbet af dagen
  • Tag drikkedunke med til jeres vand
  • Handl i løsmarkeder eller i den lokale gårdbutik, når det er muligt
  • Køb genbrug, når det er muligt
  • Brug et genbrugsnet når du handler

Vi håber, I har lyst til at være med til, at Hjælpe naturen, så vi sammen kan gøre en forskel

Har du spørgsmål, er du meget velkomne til at skrive til os på affald@dn.dk.

Vi glæder os til igen at byde jer velkommen til årets Affaldsindsamling 2025 😊


Yderligere spørgsmål

Vi har også samlet mange af de spørgsmål vi får i løbet af tiden op til Affaldsindsamlingen. Du kan læse spørgsmål og svar her: affaldsindsamlingen.dk/om/sporgsmal-og-svar-arrangorer.