Mock Up

Et mock up er en model eller skitse af et færdigt produkt, der kan bruges til præsentation og evaluering.

Formålet med en mock up, er at vurdere udformningen af det påtænkte produkt, således at designet kan tilrettes og forbedres uden et for stort ressourceforbrug.

Tegn på papir, eller udklip af karton en skitse af jeres produkt eller koncept.

Gå 2 grupper sammen og pitch jeres ide til en anden gruppe.

Brug også idepapiret til at præsentere produktet.

Som feedback gruppe skal I give feedback på:

  • Kan ideen gøres mere brugervenlig?
  • Kan ideen gøres mere bæredygtig?

Gå herefter tilbage i de enkelte grupper, og tal om I bør tilrette ideen yderligere.

Genbesøg ideskemaet og udfyld skemaet igen, hvis jeres løsning har ændret sig.

billede

Prototyping

Lav en prototype af jeres ide.

En prototype er heller ikke en fuldt færdigt og ført ud i livet udgave af jeres løsning.

Forbered også en præsentation af jeres ide.

Lav gerne visuelle modeller af fakta, der kan understøtte jeres præsentation.

Snart skal I afholde en fernisering af jeres gode løsninger.

Her ses fire eksempler på, hvordan man kan lave en prototype:

Pap (brug fx affald)

Foto: Steve Glaveski

Papir

Foto: amymaeroberts

Legetøj

Foto: www.thnk.org

Digitalt

Foto: codingpirates

Foto: Steve Glaveski

Foto: amymaeroberts

Foto: www.thnk.org

Foto: codingpirates


Brain Break

Grundtanken ved mindfulness er, at skabe bevidst nærvær i det vi foretager os, og handler med andre ord om evnen til at kunne være i nuet.

Hjerneforskning har vist, at mindfulness aktiverer de to områder i hjernen: Hippocampus og det område, der forbinder pandelappen med det limbiske system. Det limbiske system er der hvor følelserne er.

Mindfulness kan dermed skabe balance mellem tankerne og følelserne.
Denne balance er vigtig for den sociale adfærd, evnen til at medføle, og påvirker fokus, evnen til beslutningstagen, evnen til at håndtere forandringer, usikkerhed og kan øge selvindsigten.

Sådan gør I:

  • Sid på din stol og læg dig godt til rette med din overkrop ind over bordet eller læg dig på gulvet, hvis det føles mere behageligt.

  • Luk øjnene og lyt til lyden af underviseren læse op.

Fernisering

Afhold en fernisering, hvor jeres ideer præsenteres.

Det kan være for jeres klasse selv, andre klasser på skolen eller I kan invitere deltagere udefra til at komme.

Opstil jeres prototype, modeller, jeres mock up og jeres procesark: problemanalysen og idepapiret.

For at alle kan se hinanden præsentationer, kan I fx præsentere med en rokade, hvor jeres gruppe deles op i 2 dele.

Den ene den del præsenterer jeres ide for de andre grupper, og del 2 rokerer rundt til de andre præsentationer mens.

Derefter byttes så alle gruppers del 2 præsenterer, og del 1 går rundt og lytter.

Som den der præsenterer kan I komme ind på:

- Konceptet for jeres løsning (ide papiret)

- Hvorfor I valgte denne løsning

- Hvilke andre løsninger I overvejede

- Fortæl om udviklingsprocessen af jeres ide:
Hvordan er løsningen blevet forbedret fra brainstormen til det den er nu?

Spørg gerne ind som tilskuer til en præsentation.

billede

Evaluering

Individuelt:

  • Udfyld skemaet

I gruppen:

  • Tal sammen om I har haft samme oplevelse af gruppearbejdet
    - hvis ikke, hvad og hvorfor kan det være?

I plenum:

  • Del en pointe med klassen