Introduktion

Til indskoling forløb


Du har valgt forløbet for indskolingen, og på siden under ’Om affald’ vil der være en masse information om affald, hvor det kommer fra, og hvordan man kan undgå at skabe så meget affald derhjemme. Der er forskellige øvelser til eleverne, som du kan åbne og udskrive.

Der er også information om selve Affaldsindsamlingen, og du vil kunne finde svar på de fleste generelle spørgsmål til indsamlingen under knappen for siden ’Indsamlingen’. Her finder du også et dokument, som eleverne kan bruge til at optælle, hvor mange forskellige typer affald, de samler ind i løbet af indsamlingen.

De sidste tre knapper fører til sider, der indeholder et forløb, som dine elever kan gennemgå for at blive klogere på affald. Forløbet indeholder aktiviteter, der vil sætte elevernes kreativitet på prøve samt øvelser, der kan fremme deres samarbejdsevner. Under ’Problem’ og ’Proces’ står øvelserne udførligt beskrevet, og al materiale du skal bruge, finder du også her. Aktiviteterne drejer sig om problematikker om vandflasker, værktøj og tøj.

Fremstillingen er den sidste del af forløbet, men I kan altid fortsætte med at arbejde med tematikker omkring affald. Vi håber, at I kan bruge forløbet konstruktivt, og at I får nogle lærerige dage om affald i klassen.

I forløbet arbejdes med følgende principper:

Innovtion

"Der findes tre tværgående temaer i folkeskolens fag; sproglig udvikling, it og medier og innovation og entreprenørskab. I arbejdet med innovation og entreprenørskab er der fokus på idéudvikling, proces og produkt.

Undervisningen skal inspirere til at eksperimentere, udfordre til at finde nye løsninger. Den skal også understøtte elevernes nysgerrighed og evne til at tænke i kreative løsninger. Dette kan fx ske i forhold til emner om natur eller praktisk-musiske udtryk." (emu.dk)

Aktuelle problemstillinger/problembaseret læring

Ved at beskæftige sig med aktuelle problemer som didaktisk princip i undervisningen er bl.a., ifølge dannelsespædagog Wolfgang Klafki, en mulighed for at fremme en række vigtige evner hos eleverne bl.a. medbestemmelse og evnen til solidaritet (Læs mere her).

Samarbejde/kollaboration

I skolen arbejdes der ofte sammen i grupper. Men det at arbejde sammen på en kollaborativ måde er en svær kompetence at opnå og kræver træning. Ved kollaboration handler det om, at gruppen arbejder sammen med gensidig afhængighed. Ved kooperation kan arbejdsopgaver uddelegeres, så længe opgaven løses (Læs mere her). Samarbejde er ikke blot almen dannelse, men også et mere og mere relevant "skill" at have med sig ind i videre uddannelse og arbejdsliv. Læs mere her: videnomlaesning.dk eller info.21skills.dk
Forløbet anvender metoder som Brain breaks og mindfulness til at understøtte arbejdet med det gode kollaborative samarbejde.
Læs forskningsrapport om mindfulness her
Læs og få mere inspiration til at anvende brain breaks i din undervisning her

God fornøjelse!